Nieuws en publicaties

De eerste stap in het automatiseren van spare parts inkoopbeslissingen

Waarom wijken materiaalplanners af van de besteladviezen?

Binnen veel service logistieke bedrijven worden alle besteladviezen voor de aankoop van spare parts door materiaalplanners beoordeeld. Veel van die besteladviezen lijken makkelijk te beoordelen. Toch ziet Gordian in de praktijk dat materiaalplanners veel tijd besteden aan het beoordelen van deze adviezen en daarbij vaak het planningsysteem overrulen. Frank Geertjes deed onderzoek naar de redenen van deze wijzigingen. 

Bedrijven steken veel tijd en geld in het optimaliseren van de tactische parameters van voorraadbeheer. Als de voorraadparameters goed zijn ingericht en een artikel kent weinig “uitzonderingen”, kan een materiaalplanner daar weinig waarde aan toevoegen. Gordian denkt dat daarom een groot deel van de besteladviezen zonder beoordeling van een planner omgezet kan worden in een inkooporder. De materiaalplanners houden dan tijd over om zich te richten op de moeilijke besteladviezen, waarbij de beslissing echt invloed heeft op de kosten of de (systeem) beschikbaarheid. In de praktijk zien we echter dat materiaalplanners veel meer wijzigingen aanbrengen aan de besteladviezen dan gewenst. Voor Gordian was dit aanleiding om Frank Geertjes te laten onderzoeken wat de hoofdredenen zijn voor planners om besteladviezen te wijzigen of te negeren. Hij voerde case studies uit bij drie spare parts planning afdelingen van onderhoudsorganisaties. Lees meer:

download publicatie

Meer weten?

Rutger Vlasblom
Director Europe