Nieuws en publicaties

Regie van de serviceketen in 2020

big data

This newsitem is only available in Dutch 

Tijdens de in mei gehouden OnderWegNaarHuis-bijeenkomst van de NVSM was het thema: Servicelogistiek. De bijeenkomst werd georganiseerd in samenwerking met Gordian, expert in logistics en gastheer van deze middag. Het thema was zeer actueel, het servicelogistieke veld verandert immers in een rap tempo. Nieuwe initiatieven als global control towers, augmented reality, Google Glass en multi-brand 3D shops schieten als paddestoelen uit de grond.

Waar staan we?
Ramon de Rooy, managing consultant bij Gordian, opende de bijeenkomst met een presentatie over het vakgebied servicelogistiek. Bij servicelogistiek gaat het om de regie van de after-sales service van een product tot aan het einde van de levenscyclus van dat product.

Bedrijven verdienen allang niet meer enkel en alleen door platte verkoop van hun producten. In de aftersales-periode wordt – door middel van servicecontracten en remanufacturing van terugkomende apparaten uit het veld – tussen de 25 en 60 procent van de omzet gemaakt tegen aanzienlijk hogere marges. Service is inmiddels big business! Ingegeven door steeds hogere klantverwachtingen ten aanzien van productbetrouwbaarheid en reactiesnelheid investeerden de afgelopen jaren veel bedrijven in zaken als product reliability maar vooral ook in connectivity. Remote en smart reactieve services gebaseerd op predicatieve signalen vanuit de installed base zullen het servicelogistieke landschap drastisch veranderen, zo liet De Rooy in zijn inleiding zien.

Waar gaan we naar toe: Service Logistics 2020 innovation program
Het belangrijkste resultaat uit het marktonderzoek dat onlangs is gehouden was aldus De Rooy het Service Logistics 2020 innovation program. Een innovatieprogramma dat vooral ook met de bijdrage van een aantal aansprekende high-tech bedrijven als IBM, Philips, HP en Assembléon tot stand kwam. Dit Service Logistics 2020 program bestaat uit vijf uitdagende innovatiethema’s, te weten:

  • Extensive condition datamanagement
  • Reducing No Fault Found
  • The Service Configurator
  • The ‘Perfect Repair’
  • Selling Solutions versus Services

> lees het volledige artikel

Bron: Service Magazine 

Meer weten?