Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet

“De klant is koning” is een gedachte die veel klanten strikt hanteren. Leveranciers dienen te allen tijde flexibel te zijn en bijna onbeperkt mee te bewegen met de klant, hoe onduidelijk en inconsistent de klant soms ook is. Voor leveranciers van ‘Fast Moving Consumer Goods (FMCG)’ is dat vaak geen probleem, maar bij duurdere op maat gemaakte producten is het een ander verhaal. Een prettige relatie tussen klant en leverancier waarin beide partijen zich inzetten voor goede resultaten, is dan essentieel voor een betrouwbare supply chain operatie.

Hoe ben je als klant nou een goede partner voor leveranciers? In de basis is het simpel en niet anders dan in elke andere relatie: behandel de ander zoals je zelf ook behandeld wilt worden. Zelf zit je waarschijnlijk ook niet te wachten op een klant die onduidelijk is, weinig informatie deelt en je nergens bij betrekt. Wees daarom duidelijk, maak haalbare afspraken, deel de juiste informatie en creëer betrokkenheid en je zult zien dat de leverancier bereid is met je mee te denken en beter presteert.


Eén aanspreekpunt voor bestellingen

Een goede relatie begint bij duidelijke en consistente communicatie. Belangrijk daarin is dat één afdeling bestellingen plaatst bij leveranciers, ook al nemen meerdere afdelingen artikelen af. Denk aan een productieorganisatie met productie, engineering en aftersales afdelingen. Als al deze afdelingen apart bestellingen gaan plaatsen en gaan schuiven met orders voor dezelfde artikelen, ontstaat een onduidelijke situatie voor de leverancier. Dit kost onnodig tijd, vergroot de kans op fouten en is slecht voor de leverbetrouwbaarheid.

 

Betrouwbare afspraken

Hoe graag klanten het ook willen, de capaciteit van een leverancier is niet oneindig. De leverancier heeft ook te maken met levertijden, productietijden, etc. Niets is vervelender dan klanten die een korte of flexibele levertijd eisen, maar geen betrouwbare informatie leveren of toezeggingen doen. Maak daarom niet alleen afspraken over prijzen en levertijden, maar ook over randvoorwaarden zoals afnamevolumes en levercondities. Monitor vervolgens deze afspraken en bespreek problemen of afwijkingen met elkaar. In het ideale geval deelt de klant een forecast van de maandelijkse afname met leveranciers. Doe dit echter alleen als de forecast betrouwbaar is en niet elke maand wisselt. Een onbetrouwbare forecast levert irritatie op en doet meer kwaad dan goed. Maak dus alleen afspraken over zaken waar je als klant betrouwbaar in kunt zijn, naast eventuele afspraken over de gewenste flexibiliteit.

Betrokkenheid

Een betrokken leverancier is eerder geneigd net dat stapje extra te zetten. Een goede manier om leveranciers te betrekken, is om ze mee te nemen in de ontwerpfase. Engineers zijn vaak perfectionisten en richten zich volledig op het ontwerpen van een zo goed mogelijk product. Dit terwijl kleine aanpassingen aan het ontwerp ervoor kunnen zorgen dat een leverancier een onderdeel gemakkelijker en dus goedkoper en betrouwbaarder kan produceren. Betrek de leverancier daarom bij het ontwerp van nieuwe producten. Dit zorgt niet alleen voor een potentiële directe kostenbesparing, maar creëert ook betrokkenheid bij de leverancier.

 

Kortom, neem het spreekwoord “wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet” ter harte waarmee je een duurzame relatie met een leverancier creëert, die bereid is net dat beetje extra te doen voor jou als klant. Dat klinkt op het eerste gezicht logisch, maar toch zie ik in praktijk lang niet alle klanten zich netjes gedragen. Vraag je daarom eens af in hoeverre jij je gedraagt als een goede partner voor je leveranciers.

 

Meer weten?

Joni Radelaar
Service Delivery Manager