Van Proberen Kun je Leren

Ook in de service logistiek

“Van proberen kun je leren” is een gevleugelde uitspraak
van mijn twee oudste schoolgaande dochtespruitenrs. Vanaf groep 1 wordt deze mantra ze met de paplepel ingegoten.
En tot mijn grote vreugde wordt deze niet alleen op school, maar ook thuis veelvuldig toegepast. Het is daarbij volledig geaccepteerd dat je met het proberen fouten kunt maken;
je blijft gewoon proberen. En het aantal keren proberen kan behoorlijk oplopen. Voor het leren waarderen van een nieuwe smaak (lees: bittere spruitjes) waren bijvoorbeeld zo’n 10 tot 15 pogingen nodig. Met het mooie resultaat dat ze bij ons thuis ongeveer alles uit de doos van “Hello Fresh” eten.

Onderzoekend leren
Dit proberen om tot nieuwe inzichten te komen, wordt in onderwijskundige termen aangeduid met Onderzoekend leren. Onderzoekend leren is één van de meest krachtige werkvormen die ik in mijn vorige baan als docent wiskunde graag toepaste. Wanneer leerlingen zelf gaan experimenteren en daarmee zelf hun theorie ontwikkelen zal de nieuw verworven kennis veel beter beklijven. Bovendien worden zij getraind in het zelf proberen, ontdekken en onderzoek doen. Steeds meer scholen passen onderzoekend leren succesvol toe om de leerlingen klaar te stomen voor de 21ste eeuw. Hoog tijd dat de soms wat conservatieve service logistieke innovatiewereld hierbij aansluit!

Service logistieke uitdagingen
Als B.V. Nederland willen we graag voorop blijven lopen. Door nieuwe producten en diensten te blijven ontwikkelen willen we ons profileren. Zo willen we voor de service logistiek een heel aantal service logistieke regie centra ontwikkelen die door het houden van  overzicht de gehele service logistieke keten optimaliseren. Maar dat is nog niet zo makkelijk. Wat is bijvoorbeeld regie? Hoe krijg je alle betrokken partijen met hun conflicterende belangen zover om hun informatie te delen in een dergelijk regie centrum? En hoe verdeel je dan de kosten en de baten die hierbij komen kijken? Precies, door te proberen! En dan niet 1 keer, maar misschien wel 10 of 15 keer.

Innoveren moet je proberen
Nu is het ontdekken van nieuwe service logistieke concepten wel ietwat complexer dan het leren eten van een paar bittere spruitjes. We kunnen hier  niet zomaar onvoorbereid wat gaan proberen. De juf negeert in deze mantra dan ook wel een paar heel belangrijke onderdelen om onderzoekend leren ook succesvol te maken. De belangrijkste randvoorwaarde daarbij is het scheppen van een veilige omgeving waarin vrij geëxperimenteerd kan worden, zonder dat dit grote consequenties heeft. Dat kan ook in de service logistiek! Bijvoorbeeld binnen proeftuinen of zogeheten fieldlabs waarin betrokken partijen in een veilige omgeving naar hartenlust experimenteren en innoveren. De eerste resultaten zijn al geboekt in de maritieme proeftuinen van het innovatie project  MaSelMa.

Dus stap over uw angsten heen en ga uw logistieke uitdaging aan! Want van proberen….

Meer weten?