De toegevoegde waarde van een jonge enthousiasteling

Het is inmiddels een klein jaar geleden; vers uit de collegebanken en zittend in een vergaderzaal, ben ik mezelf als Junior Consultant aan het introduceren aan mijn eerste opdrachtgever. Die dag loopt mijn grenzeloze zelfvertrouwen een kleine deuk op door de opmerking: “Hoe kun jij, zonder enige kennis van ons ERP-systeem en zonder relevante werkervaring, ons logistieke bedrijf naar een hoger niveau gaan tillen?” Een vergelijkbare gedachte zal vaker bij managers of senior medewerkers door het hoofd spelen. Graag neem ik deze onzekerheid weg met behulp van deze blog.


Enthousiasme is aanstekelijk

Als consultant kom je weleens bij bedrijven terecht waar de werksfeer niet heel uitbundig is. Deze organisaties worstelen al gedurende een langere periode met dezelfde problemen, vandaar dat ze jou ook inhuren. Menig collega heeft zich neergelegd bij de huidige inefficiënte situatie, onder het mom van “dat idee heb ik al tien keer voorgesteld” of “dit hebben we 5 jaar geleden ook al geprobeerd, toen lukte het ook niet”. Een starter weet met zijn jeugdige enthousiasme, volharding en frisse blik verbinding te creëren, met als gevolg dat het verbeterproject toch op gang komt.

Zowel op, als naast de werkvloer ben ik erg competitief ingesteld. Het inzichtelijk maken van de belangrijkste resultaten en doorlooptijden van deze klant, door middel van een KPI dashboard was dan ook op mijn lijf geschreven. Niet alleen wordt het dashboard nu gebruikt om in te zoomen op knellende bedrijfsprocessen, daarnaast zien de werknemers hun impact in het bedrijfsresultaat kwantitatief uitgedrukt.


Starters leren graag en snel

De introductie van deze blog beschreef het geschetste probleem dat starters of onervaren junioren 1-0 achter staan op het gebied van werkervaring en praktische kennis van IT-systemen. Deze achterstand kan niet worden ontkend; gedurende je tijd aan de universiteit doe je nu eenmaal weinig praktijkervaring op. Het gebrek aan ervaring wordt echter sterk gecompenseerd door de kwaliteit om in een kort tijdsbestek veel nieuwe informatie op te kunnen nemen, verwerken en toepassen.

Waar ervaren werkkrachten bij de klant, routinematig hun eigengemaakte kunstje uitvoeren in het ERP-systeem, is een recent afgestudeerde opgegroeid met techniek om zich heen. Als gevolg hiervan hebben zij een natuurlijk begrip van alles wat digitaal is. Het duurde dan ook niet lang voordat de rollen omgedraaid waren en ik de mensen moest voorzien van tips en tricks in hun eigen ERP-systeem.

Source: *1 

‘Net uit de luiers’ vs. ‘Oude rotten’

Ik ben er van overtuigd dat jong en oud elkaar versterken op de werkvloer. Starters kunnen een belangrijke rol spelen in de uitdaging om de productiviteit van medewerkers uit het analoge tijdperk op peil te houden. Het verbaast mij hoe vaak ik een werknemer bij de klant kan voorzien van een, in mijn ogen, vrij simpel ‘tooltje’ dat hem of haar dagelijks veel tijd bespaart. Tegelijkertijd geef je ervaren medewerkers de kans om hun informatie over te dragen, en hiermee waardevolle en belangrijke kennis voor je organisatie te behouden.

 

Het aantrekken of inhuren van jong talent brengt automatisch de nieuwste optimalisatiemodellen en theoretische kennis in je bedrijf. Klaar om de opgedane kennis toe te gaan passen in het bedrijfsleven, zal hij of zij soms tegen praktische weerstand of onbegrip stuiten. Koppel een senior met ervaring over wat wel en niet werkt in de praktijk aan een enthousiaste junior met een frisse blik en je zult zien dat ze samen tot pragmatische en efficiëntere oplossingen komen.

*1: Business photo created by jigsawstocker – www.freepik.com

Meer weten?